طراحی لوگو


» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
ترغيب معلمين آموزشگاه به تدريس با استفاده از کامپيوتر و اينترنت سجاد قیاسوند 1397/08/14 دسته بندی : عمومی 1

ترغيب معلمين آموزشگاه به تدريس با استفاده از کامپيوتر و اينترنت

تعداد صفحات : 35 صفحه
قیمت: 2500 تومان
مدل: PDF & Word (فایل بصورت ورد قابل ویرایش)

ترغيب معلمين آموزشگاه به تدريس با استفاده از کامپيوتر و اينترنت

تعداد صفحات : 35 صفحه
قیمت: 2500 تومان
مدل: PDF & Word (فایل بصورت ورد قابل ویرایش)

مختصری از متن اقدام پژوهی :


یکی از استفاده های فناوري اطلاعات  که امروزه به صورت یک امر فراگیر تبدیل شده است استفاده از کامپيوتر و اینترنت می باشد، اما متاسفانه طبق ارقام ارائه شده توسط سایت های آماری مربوط به کاربران ایرانی، اکثریت افراد فقط از سرگرمی های این تکنولوژی عظیم استفاده می کنند. این در حالیست که در بسیاری از کشورهای پیشرفته به دلیل جا افتادن مفهوم و دلیل استفاده از اینترنت و حتی استفاده اجباری از اینترنت برای کارهای روزمره برای عموم، اینترنت به یک ابزار کمکی قدرتمند تبدیل شده است.
اينجانب ...... مدير ..... تصميم گرفتم در سال تحصيلي جديد معلمان آموزشگاه را به استفاده صحيح و همه جانبه از کامپيوتر و اينترنت علاقه مند سازم و آنان  را به سمتی سوق دهم که بتوانند از اینترنت در جهت پیشرفت تحصیلی و بالا بردن معلومات عمومی و شکوفایی فکری خود و دانش آموزانشان استفاده کنند، آنها را با سایت های مختلف و کاربردهای فراوان اینترنت آشنا ساختم و به آنها یاد دادم چگونه می توانند با پرداخت هزینه اندک و صرفه جویی در وقت هر آنچه برای آنها مفید است بدست آورند؟ چگونه از اینترنت برای انجام تحقیقات خود، بدست آوردن نمونه سوالات امتحانی، نمونه سوالات کنکور، نرم افزارهای آموزشی جذاب و رایگان استفاده کنند؟ چه سایت­های معتبر هستند؟ چگونه می توان امنیت کامپیوتر خود را هنگام استفاده از اینترنت تضمین کرد؟ و چرا باید تا حد ممکن از موارد منفی استفاده از اینترنت دوری نمایند؟ شرایطی فراهم کردم تا خودشان نتیجه استفاده نادرستی را که دیگران انجام داده اند ببینند و تصمیم بگیرند و...
ارائه این اطلاعات که در زنگ هاي تفريح و بعضي اوقات در زنگ هاي فوق برنامه انجام می شد، برای معلمان  بسیار جالب بود و هر جلسه مطالب را با اشتیاق زیاد پیگیری می نمودند، و از نتیجه کار راضی بودند واز آن در کلاسهای خود استفاده نمودند، چون معتقد بودند این کارهم از نظر آموزشی و هم پرورشی برای دانش آموزان مفید است.

 

فهرست
مقدمه
توصيف وضعيت موجود و تشخيص مسئله
گردآوري اطلاعات (شواهد1)
پيشينه تحقيق
اجراي راه حل، مرحله دوم
گرد آوري اطلاعات (شواهد2)
ارزيابي تأثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن
نتايج حاصل از اقدام
نتيجه گيري و پيشنهادات
منابع

 

مقدمه

عصر کنوني را به دليل افزايش اطلاعات علمي و فناوري هاي نوين که همه ارکان اجتماعي و زندگي روزمره را دگرگون کرده است، عصر اطلاعات و ارتباطات ناميده اند. انقلاب اطلاعاتي، پيشرفت روزافزون علم و موضوع جهاني شدن، عواملي هستند که ضرورت پرداختن به موضوع مهم «نوآوري براي ايجاد تحول در آموزش» را دوچندان مي کنند. معلم به سبب سروکار داشتن با امر آموزش و تربيت فرزندان اين مرز و بوم بايد به طور مستمر، همگام و هماهنگ با تحولات کشور، روش ها و راهبردهاي آموزشي و تربيتي خود را تغيير دهد.
با اين که به طور کلي پايه و اساس تحولات تعليم و تربيت در جهان، از علم و فناوري نشأت مي گيرد، ولي در عمل ثابت شده است که اغلب تحولات بزرگ در آموزش و پرورش، ريشه در تجربيات و تلاش علمي و عملي معلمان هوشمند و آينده نگر داشته اند. امروزه معلمان توانسته اند با به کارگيري علم و فناوري هاي جديد اطلاعاتي، روش هايي نو خلق کنند و کلاس درس را از محدوده چهارديواري خارج کنند و با ساير مراکز علمي و آموزشي جهان مرتبط سازند. يکي از اين دگرگوني هاي شگفت آور در کلاس درس اين است که، امروزه کلاس هاي درس در فضايي قرار گرفته اند که هر آن مي توانند با هر نقطه اي از جهان ارتباط برقرار کنند. از اين رو، ديگر نمي توان از روش هاي معمول آموزش انتظار معجزه داشت و به آن ها پاي بند بود. با توجه به تحولات عظيمي که هر لحظه در کشور رخ مي دهند،
آموزش و پرورش، به ويژه معلمان، بايد هماهنگ و همسو با تحولات کشور گام بردارند و در اين ميان، روش ها و رويکردها و نگرش هاي آموزشي خود را متناسب با تحولات کشور و پيشرفت هاي جهاني تعليم و تربيت نوسازي کنند. در حقيقت معلمان به جاي تقليد و تبعيت از برنامه ها و الگوهاي آموزشي بيگانگان، بايد تلاش کنند جهش خلاقانه اي در نهاد آموزش و پرورش به وجود آورند.
در سال هاي اخير، برخي از کشورهاي مسلمان در حال توسعه، با استفاده از نوآوري هاي آموزشي نظير تلفيق رشته هاي درسي بهره گيري از علم و فناوري، توسعه پژوهش در آموزش، ايجاد مدارس هوشمند و مجازي، توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در مدرسه ها و ...... توانسته اند، بسياري از موانع را بردارند و از آموزش و پرورشي پيشرفته برخوردار شوند. نتيجه تجربيات اين کشورها نشان مي دهد که در امر آموزش، تغيير نگرش معلمان، بسيار مؤثرتر از توسعه ابزارهاي جديد آموزشي است. به ديگر سخن، تحول در آموزش و پرورش بايد از معلم و کلاس درس شروع شود.
با توجه به اينکه کامپيوتر و اينترنت نقش بسيار کليدي در آموزش چه براي معلمين و چه براي دانش آموزان دارد ، اينجانب تورج شهبازي به عنوان مدير آموزشگاه تصميم گرفتم پژوهش خود را در اين راستا تنظيم نمايم و معلمين آموزشگاه را به استفاده از کامپيوتر و اينترنت ترغيب نمايم.

توصيف وضعيت موجود و تشخيص مسئله

اينجانب ...... مدير آموزشگاه .... .... شهرستان.... بعد از گذشت چند صباحي از سال تحصيلي به تدريج ملاحظه مي­نمودم که معلمين آموزشگاه استفاده چنداني از کامپيوتر و اينترنت در راستاي تدريس و پيشبرد اهداف آموزشي نمي نمايند. و تعداد کمي از آن­ها هستند که براي تحقيق و پژوهش و ديگر ابزار آموزشي دست به تحقيق از اينترنت مي زنند. بنابراين براي تشويق و ترغيب معلمين آموزشگاه دست به اقداماتي زدم تا هرچه بيشتر بتوانم آن ها را به استفاده از کامپيوتر و اينترنت علاقه­مند سازم.
بيش ترين چالش هايي که با آن مواجه بودم پاره اي موانع احساسي بود که خلاصه آن عبارتند از:

  1. موانع بزرگ روانشناختي در ارتباط با به کارگيري IT و ICT؛
  2. دشوار بودن تغيير باورهاي تربيتي و آموزشي زيربنايي؛
  3. سختي تغيير ساختار «ريشه يافته در ذهن» در زمينه «هنر تدريس»؛
  4. ترس در از دست دادن اختيارات و کنترل کلاس درس در معلمين؛
  5. وجود مسايل و مشکلات موجود در آموزشگاه؛

اين عوامل، عوامل انساني بودند. به نظر مي­رسيد که IT و ICT تجربيات حرفه اي مرا تهديد مي­کند. اما من سعي کردم که با اعتماد به نفس کامل قدم در اين راه بگذارم. چرا که عقيده دارم، معلمان فردا رويکردي نو براي کار خود و ديدگاهي جديد درباره معنا و مفهوم آموزش و يادگيري پيدا کنند.
با وجود تمام مشکلات براي جهاني شدن آموزش در معلمان آموزشگاه خود را مهيا کردم. با اين ديدگاه که با استفاده از فناوري IT مي توان يادگيري را پشتيباني و تسهيل کرد و محيطي مناسب براي هدايت آن فراهم ساخت و با اين تفکر که IT و ICT به عنوان يک کاتاليزگر مي تواند شيوه هاي تفکر در مورد ياددهي –  يادگيري را فعال کند و موجب تغيير در کلاس هاي درس شود، شروع به کار نمودم.
براي اين منظور بايد محتاطانه عمل مي کردم. بنابراين براي رسيدن به هدف مرحله مرحله عمل کردم.

گردآوري اطلاعات (شواهد1)

در رابطه با اين اقدام بايد با احتياط عمل مي کردم. بنابراين شروع به جمع آوري اطلاعات نمودم. براي اين منظور از چند مرحله استفاده نمودم.
صحبت با معلمان و دانش آموزان از طريق نظرسنجي از آن ها. درباره شيوه عملکرد خود در کلاس درس. يافته هاي اين مرحله عبارتند از:
همکاران در مدرسه تمايل چنداني به استفاده از رايانه در هنگام تدريس نداشتند و استفاده از اينترنت در امر تدريس را غير ممکن مي دانستند. البته لازم به ذکر است که دليل آن را عدم آشنايي آن ها با رايانه و اينترنت مي دانستند. معلمان دروس ديگر نيز همين نظر را داشتند.
طبق روال همه ساله در ابتداي سال از معلمين درباره شيوه عملکرد در کلاس درس نظرسنجي مي­کرديم. چند روش را به آن ها پيشنهاد مي دهيم و نظرات آن ها را جويا مي شويم. اکثريت قريب به اتفاق شيوه جزوه نويسي را طالب بودند و بر اين امر پافشاري مي کردند. با توجه به تجربه اي که در اين چند سال کسب کرده ام بهتر بود که بنا به درخواست معلمين عمل کنيم و هدايتگري آن ها به سوي روش فعال را به مرور زمان انجام دهيم. بنابراين در ابتدا شيوه سنتي را براي تدريس انتخاب نموديم. با توجه به تجربيات سال هاي گذشته خود، مي دانستم که با روش سنتي فقط مي توان پيشرفت دانش آموزان در حيطه دانشي فراهم کرد، ولي روش هاي فعال و مبتني بر IT مي تواند يادگيري در سطوح بالاتر درک و فهم و کاربردي را تقويت کند. اما مشکلات بسياري بر سر راه من وجود داشت. مشکل اصلي، کمبود يا نبود منابع و تجربيات فني، کمبود رايانه ها و هزينه بالاي اتصال به اينترنت، که براي مدرسه مشکل ساز بود. مشکل اساسي ديگر، دگرگوني و تغييرات اساسي در شيوه هاي تدريس بود بنا بر اين تصميم گرفتم که معلمان را به استفاده کم و بيش از اينترنت و کامپيوتر وادار کنم.
مشاهده نتايج در مرحله اول اقدام، بيانگر اين موضوع است که تجديد نظر در شيوه تدريس و تغيير در آن بسيار ضروري است. با مطالعاتي که انجام داده بودم بهترين راه براي برطرف کردن اشکال دانش آموزان استفاده از روش تدريس مبتني بر IT بود. اما چگونه و با چه امکاناتي؟ به منظور پيشرفت دانش آموزان در سطوح درک و فهم و کاربرد، استفاده از روش هاي نوين تدريس با تلفيقي از فناوري هاي نو ضروري بود يعني مي بايست با جهاني شدن آموزش همگام شد. لازمه همگام شدن با جهاني شدن آموزش تدريس مبتني بر IT و ICT بود. بنابراين در ابتدا لازم بود، اطلاعاتي در باره تدريس با روش فعال مبتني بر IT و ICT کسب مي کردم. به همين منظور از منابع زير استفاده نمودم:

  1. ملاقات و گفتگو با استادان و افراد متخصص؛
  2. همکاران، مديران، معاونان، مشاوران و دانش آموزان؛
  3. بعضي از والدين دانش آموزان؛
  4. مشاهده فيلم هاي تدريس معلمان در جشنواره هاي الگوي تدريس برتر؛
  5. مطالعه کتاب هاي تخصصي در باره انواع روش هاي تدريس، شيوه هاي مختلف مديريت کلاس درس و روش هاي فعال ياددهي – يادگيري مبتني برIT و ICT؛
  6. بررسي نشريه هاي گوناگون از جمله فصلنامه تعليم و تربيت، رشد تکنولوژي آموزشي، رشد معلم، رشد آموزش شيمي، .....؛
  7. بررسي و مطالعه روزنامه هاي مختلف؛
  8. مطالعه چکيده هاي تحقيقات و پايان نامه ها؛
  9. استفاده از اينترنت و جست و جو در سايت هاي مختلف آموزشي.

بعضي از يافته هاي اين مرحله عبارتند از:
در جستجوهاي اينترنتي متوجه شدم مي­توان پايگاه هاي جالبي براي آموزش مفاهيم مختلف يافت که خيلي از آن ها به صورت فيلم، اسلايد، تصوير متحرک و دربردارنده تصويرهاي جالب است که مي­تواند در دانش آموزان انگيزه ايجاد کند. همچنين پايگاه هاي مناسبي پيدا کردم که نمونه پرسش هاي متعددي در سطوح مختلف داشتند. در نتيجه براي ايجاد علاقه و انگيزه و مشارکت دانش آموزان در امر يادگيري و ياددهي سعي کردم رايانه و کتاب درسي در کنار هم استفاده شوند تا آموزش و يادگيري مؤثرتر و سودمندتر باشد. در واقع، در اين روش رايانه با تمام جذابيت هاي خود، دانش آموزان را با موضوع درس درگير مي کند.

 


تعداد بازدید : 401
خرید و دانلود | 3,000 تومان
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط

9