» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
اقدام پژوهی راهکارهای افزایش ميزان علاقه مندي دانش‌آموزان به درس قرآن سجاد قیاسوند 1397/08/18 دسته بندی : عمومی 0

اقدام پژوهی شماره سیزده : راهکارهای افزایش ميزان علاقه مندي دانش‌آموزان به درس قرآن

اقدام پژوهی شماره 13 :

اقدام پژوهی با موضوعچگونه توانستم ميزان علاقه مندي دانش‌آموزان را به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن افزايش دهم

تعداد صفحات: 40 صفحه

قیمت: 2500 تومان

مدل: PDF & Word (فایل بصورت ورد قابل ویرایش)

راهکارهای افزایش ميزان علاقه مندي دانش‌آموزان به درس قرآن

تعداد صفحات: 40 صفحه

قیمت: 2500 تومان

مدل: Word & PDF (فایل بصورت ورد قابل ویرایش)

مختصری از متن اقدام پژوهی:

چکیده

عنوان اقدام پژوهي حاضر اين است که، چگونه توانستم ميزان علاقه مندي دانش‌آموزان پايه اول را به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن افزايش دهم؟ و هدف اصلي آن نيز افزايش ميزان علاقه مندي دانش‌آموزان ياد شده به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن مي باشد. اما نکته اي که اشاره به آن خالي از لطف نمي باشد، آن است که اگر چه موضوع و عنوان اقدام پژوهي حاضر، تکراري به نظر مي رسد، اما بايد اذعان نمود که گاهي از اوقات، تکرار نه تنها زيبا و ضروري ست، که بسيار حياتي نيز مي باشد! از آن جمله مي توان به تکرار شب و روز، تکرار نمازهاي پنج گانه در هر روز وغیره اشاره نمود. علاوه بر اين، آشنا نمودن کودکان با اصول و مباني دين اسلام، به ويژه قرآن کريم، آن هم در پايه اول دبستان، همواره نيازمند تکرار است. زيرا عامل «تکرار» در فرايند تدريس، امري اجتناب ناپذير مي باشد. بدون شک، انجام این تحقیق، از ابعاد گوناگون دارای اهمیت و ضرورت بسیار بوده است. زیرا از یک سو، علاوه بر ایجاد علاقه مندی در دانش‌آموزان پایه اول دبستان ……… به درس قرآن، میزان فعالیت و مهارت آنان در روخوانی، روان خوانی، قرائت و حفظ آیات، پیام ها و داستان های قرآنی را افزایش می داد و از دیگر سو، موفقیت دانش‌آموزان در یادگیری دیگر دروس (قرائت فارسی، جمله نویسی، املا و غیره) را نیز امکان پذیر می ساخت.

واژگان کلیدی:

دانش آموزان – پایه اول- قرآن – علاقه مندی

فهرست

مقدمه

بیان مسأله

توصیف وضع موجود ( شواهد 1)

الف) شاخص های کیفی وضع موجود

ب) شاخص‌های کمّی وضع موجود

اهداف تحقیق

الف) هدف کلی

ب) اهداف اختصاصی

گردآوری داده ها و اطلاعات برای ارایه راه حل‌ها

پیشینه تحقیق

الف) پیشینه ی نظری

ب) پیشینه عملی

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها و اطلاعات

راه حل های پیشنهادی

انتخاب راه حل ها

اعتباربخشی به راه حل ها

اجرای راه حل ها (شواهد2)

پیشنهادها و راهکارها

منابع و مآخذ

 

مقدمه

در هنگام پرداختن به مباحث قرآني، شايسته است که ابتدا بدانيم، خود قرآن درباره خود چه مي گويد؟ و يا خويشتن را چگونه معرفي مي کند؟ از اين رو، اولين نکته اي که قرآن در اين زمينه بدان اشاره مي نمايد آن است که، اين کلمات و عبارات سخن خداست. نکته دوم آن که، قرآن وظيفه خود را هدايت انسان ها و بيرون آوردن آنها از تاريکي ها به سوي نور مي داند.[1] آن جا که به صراحت مي فرمايد: «اين قرآن کتابي است که ما به تو فرستاديم تا مردم را به امر خدا از تاريکي ها به سوي نور رهنمون شوي.»[2] بر اين اساس، آشنايي با قرآن نه تنها آشنايي با کلام خداست، که اين آشنايي، شاهراه رهايي از تاريکي جهت رسيدن به نور و روشنایی ست. حال چنانچه طليعه آشنايي افراد با اين کتاب آسماني و ايجاد علاقه مندي به آن، از همان دوران کودکي و خردسالي همراه باشد، پيدايش صفات عاليه در انسان، بسيار سريع­تر روی داده و دوام و بقاي آن نيز در روش و منش آنان بيش تر و پايدار تر خواهد بود. زيرا به فرموده ي حضرت علی(ع)، یادگیری علم و دانش [به ویژه علوم قرآنی] در دوران کودکی، هم چون ایجاد نقش بر روی سنگ است.[3] با توجه به مطالب ياد شده، آشکار مي گردد که نقش و جايگاه درس قرآن در تربيت کودکان، به ويژه دانش‌آموزان پايه اول دبستان، به چه ميزان داراي اهميت است. اما سؤال مهمي که مطرح مي باشد آن است که، چرا در برخي از مدارس، دانش‌آموزان به درس قرآن بسيار علاقه مندند! اما در برخي ديگر از مدارس، چنین علاقه ای از خود نشان نمي دهند؟ چرا در بعضي از آموزشگاه ها معلمان و مربيان در تدريس قرآن به دانش‌آموزان موفق اند؟ اما در بعضي ديگر از آموزشگاه ها، موفقيت چنداني در اين زمينه مشاهده نمي شود؟ به راستي دليل اين موفقيت­ها و ناکامي­ها چيست؟ و عوامل آن کدامند؟ به گواه برخي از پژوهشگران، هم چون بني حسن (1385) که در تحقيقي ضمن بررسي علل مهجوريت قرآن در بعضي از مدارس قم، به اين واقعيت تلخ اشاره دارد که هنوز، معلّمان در خصوص استفاده از روش­هاي گوناگون به ويژه جنبه­هاي هنري در آموزش قرآن، مهارت کافي را ندارند! هنوز در مدارس، منابع مالي کافي به تهيه وسايل آموزشي و کمک آموزشي درس قرآن، اختصاص داده نمي­شود! هنوز به آموزش قرآن در دوره پيش دبستاني، توجه کافي نمي­شود! هنوز هماهنگي لازم با خانواده­ها در خصوص درس قرآن دانش‌آموزان صورت نمي­گيرد و يا آموزش کافي در اين زمينه به آنان داده نمي­شود! و هنوز از سوي مديران و مسئولان در خصوص درس قرآن، نظارت و پشتيباني لازم صورت نمي­گيرد![4] اما از ديگر سو، شاهد آنيم که برخي ديگر از محققان هم چون عباسي (1386) در اقدام پژوهي خود با استفاده از روش هاي گوناگون توانسته است، دانش‌آموزان پايه اول دبستان يکي از مدارس قم را به درس قرآن و انس با آن علاقه­مند نموده و موفقيت آنان را در برخي از فعاليت­هاي قرآني هم چون حفظ، قرائت، گوش دادن، درک معاني و داستان هاي قرآني افزايش دهد. بدون شک، مهم ترين عاملي که در موفقيت يا ناکامی برخي از معلمان و مربيان در آموزش قرآن به دانش‌آموزان، نقش به سزايي دارد، مربوط به روش[5] آنان در ارایه مطالب درسی می باشد. اما «روش» در لغت که اسم مصدر از رفتن است، به معناي عمل رفتن و خرامش می باشد و در مفهوم، عبارت است از، راه هاي فعاليت و به کار بردن ابزار و وسايلي که موفقيت و رسيدن به هدف را امکان پذير مي سازد. بر اين اساس، عنوان اقدام پژوهي حاضر اين است که، چگونه توانستم ميزان علاقه مندي دانش‌آموزان پايه اول دبستان معاد علی آبادکتول را به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن افزايش دهم؟ و هدف اصلي آن نيز افزايش ميزان علاقه مندي دانش‌آموزان ياد شده به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن مي باشد. اما نکته اي که اشاره به آن خالي از لطف نمي باشد، آن است که اگر چه موضوع و عنوان اقدام پژوهي حاضر، تکراري به نظر مي رسد، اما بايد اذعان نمود که گاهي از اوقات، تکرار نه تنها زيبا و ضروري ست، که بسيار حياتي نيز مي باشد! از آن جمله مي توان به تکرار شب و روز، تکرار نمازهاي پنج گانه در هر روز و غیره اشاره نمود. علاوه بر اين، آشنا نمودن کودکان با اصول و مباني دين اسلام، به ويژه قرآن کريم، آن هم در پايه اول دبستان، همواره نيازمند تکرار است. زيرا عامل «تکرار» در فرايند تدريس، امري اجتناب ناپذير مي باشد. بدون شک، انجام این تحقیق، از ابعاد گوناگون دارای اهمیت و ضرورت بسیار بوده است. زیرا از یک سو، علاوه بر ایجاد علاقه مندی در دانش‌آموزان پایه اول دبستان معاد علی آبادکتول به درس قرآن، میزان فعالیت و مهارت آنان در روخوانی، روان خوانی، قرائت و حفظ آیات، پیام ها و داستان­های قرآنی را افزایش می داد و از دیگر سو، موفقیت دانش‌آموزان در یادگیری دیگر دروس (قرائت فارسی، جمله نویسی، املا و غیره) را نیز امکان پذیر می ساخت. بنابراين، اقدام پژوه برآن گرديد تا با استعانت از خداوند متعال و استفاده از نقطه نظرات همکاران و اساتيد فن و هم­چنین بهره­مندي از روش­هاي گوناگون، ميزان علاقه مندي دانش‌آموزان خود را به درس قرآن و فعاليت‌هاي مربوط به آن افزايش دهد. توضيحات تکميلي در خصوص چگونگي انجام اين طرح به تفکيک، در قالب شاخص‌ها و مؤلفه هاي گوناگون، در ادامه تحقيق آمده است.

بیان مسأله

 بیان مسأله[6] عبارت از توضیح ابعاد گوناگون مسأله ای است که محقق با آن مواجه گردیده و شامل توصیف وضع موجود، همراه با بیان اهمیت و ضرورت حل آن می باشد.

اینجانب ……….. با میزان تحصیلات ………. در رشته ………… و ….. سال سابقه ی خدمت، در سال تحصیلی ……… با سمت آموزگار، در پایه اول دبستان دخترانه …..، مشغول به انجام وظیفه بودم. این آموزشگاه در شهرستان ……….. واقع گردیده است.

نکته ی دیگر، در خصوص وضعیت خانواده های دانش‌آموزان دبستان یاد شده می باشد که از نظر اقتصادی و فرهنگی و هم چنین میزان سواد، در وضعیت خوبی قرار نداشتند. بر این اساس، دانش‌آموزان کلاس اینجانب نیز با فراوانی 28 نفر، از این قاعده مستثنی نبوده و دارای وضعیت خانوادگی مشابه با دیگر دانش‌آموزان این آموزشگاه بودند. بدون شک، پایه اول دبستان، در شکل گیری شخصیت انسان، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

حال چنان‌چه در این پایه، روش های مورد استفاده در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، برگرفته از آیات قرآنی و روایات اسلامی باشد، اثر بخشی آن در نوع گفتار و رفتار آنان، همواره پایدار و ماندگار است. گواه این ادعا نیز، فرمایش نورانی امیر مؤمنان، علی(ع) است که می فرماید: یادگیری علم و دانش در کودکی، همانند حکاکی بر روی سنگ است.[7]

اینجانب، در اوایل سال تحصیلی یاد شده، با مشاهده­ی رفتار دانش‌آموزان کلاس خود در ساعات قرآن و پرداختن به گفتگوی صمیمی و دوستانه با آنان در خصوص اهمیت و ضرورت توجه به درس قرآن و هم چنین مشورت و تبادل نظر با مربی پیش دبستانی دانش‌آموزان و حتی گفتگو با برخی از اولیای آنان، متوجه شدم که به جز تعداد اندکی از دانش‌آموزان کلاس، بیش تر آنان نسبت به درس قرآن و فعالیت­های مربوط به آن علاقه­ی چندانی از خود نشان نمی دهند! بر این اساس  همواره این موضوع ذهن مرا به خود مشغول ساخته بود که چرا اغلب دانش‌آموزان کلاس، در هنگام پخش نوار و یا لوح فشرده ی قرآنی، با دقت به آن گوش نمی کنند؟ چرا بیشتر آنان، نسبت به درک معانی و حفظ سوره های کوتاه قرآن، بی تفاوتند؟ و چرا اکثر آنان، در پرداختن به دیگر فعالیت های قرآنی، علاقه ی چندانی از خود نشان نمی دهند؟ و به طور کلی، چرا فراوانی دانش‌آموزان علاقه مند به هر یک از فعالیت‌های قرآنی در کلاس اینجانب، از مجموع انگشتان دست، تجاوز نمی کند؟! در واقع مسأله و سؤال اساسی این بود که، چگونه می توانم سطح علاقه مندی دانش‌آموزان خود را در پایه اول دبستان معاد علی آبادکتول، به درس قرآن ارتقا بخشم؟ به عبارت روشن تر، با استفاده از چه روش­هایی می­توانم میزان علاقه مندی آنان را به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن افزایش دهم؟

بنابراین، در تحقیق حاضر که از نوع پژوهش در عمل[8] بوده است. اقدام پژوه در پی آن بود تا با استفاده از روش­های معتبر علمی به جمع آوری داده ها و اطلاعات[9] لازم با هدف دست­یابی به راه حل­های مورد نیاز برای حل مسأله پرداخته، تا پس از انتخاب و اعتباربخشی مناسب، به اجرای آن ها بپردازد. لازم به ذکر است که در این تحقیق، پژوهشگر علاوه بر استفاده از رهنمودهای ارزشمند صاحب نظران و اساتید فن و هم چنین مشارکت و نقادی همکاران گرامی، از نقطه نظرات دانش‌آموزان کلاس و حتی اولیای آنان نیز بهره مند گردیده است.

توصیف وضع موجود ( شواهد 1)

توصیف وضع موجود[10] یا شواهد 1، بخش مهمی از بیان مسأله است که به تبیین و توصیف وضع موجود از نظر محقق می پردازد که بیانگر وضع نامطلوبی است.[11]     

از این رو، در اوایل سال تحصیلی 89-88 پژوهشگر ....... ضمن مشاهده نامحسوس رفتار و فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان کلاس و هم‌چنین نظر سنجی کتبی و انجام مصاحبه با آنان و حتی اولیای مربوطه و تبادل نظر با مربی پیش دبستانی سال گذشته شاگردان کلاس، متوجه عدم علاقه مندی بیش تر آنان به درس قرآن گردید که توصیف آن در قالب شاخص های کیفی وضع موجود آمده است.

 الف) شاخص های کیفی وضع موجود

  1. بیش­تر دانش‌آموزان در ساعات قرآن، یا با هم صحبت می­کردند و یا بی مورد برای بیرون رفتن از کلاس اجازه می­گرفتند.
  2. آیه­های قرآن را در هنگام استفاده از نوار به صورت منظم، هم خوانی نمی کردند.
  3. برخی از دانش‌آموزان در ساعات قرآنی، غیبت های بی مورد و یا غیرموجه داشتند.
  4. تمایل چندانی به گوش دادن عبارت ها، پیام ها و مفاهیم ساده قرآنی از خود نشان نمی دادند.
  5. به خواندن و حفظ سوره های کوتاه قرآن علاقه ای نشان نمی دادند.
  6. با انجام وضو و هم چنین اصول و آداب احترام به قرآن ناآشنا بودند.
  7. با عناوین کتاب های داستان قرآنی ناآشنا بودند.
  8. در تمیز نگه داشتن کتاب قرآن چندان کوشا نبودند.
  9. کاملاً با گنجینه ی احادیث و پیام های قرآنی ناآشنا بودند.
  10. در اجرای نمایش، به ویژه نمایش های قرآنی، مهارت کافی را نداشتند.
  11. برخی از اولیای دانش‌آموزان، از عدم علاقه مندی فرزندشان به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن، اظهار نارضایتی می کردند.[12]

ب) شاخص‌های کمّی وضع موجود

در اوایل سال تحصیلی یاد شده، پس از مشاهده ی نامحسوس رفتار دانش‌آموزان کلاس و طرح پرسش‌های گوناگون از آنان (گفتگوی صمیمی و پرسش نامه نظر سنجی) و هم چنین تبادل نظر با اولیای مربوطه و مربی پیش­دبستانی سال گذشته شاگردان، متوجّه شدم که از مجموع 28 نفر از دانش‌آموزان کلاس، 3 نفر (71/10درصد) علاقه مند به حفظ سوره‌های کوتاه قرآن، 1 نفر (57/3 درصد) علاقه مند به درک معانی سوره‌ها، 6 نفر (42/21درصد) علاقه مند به قرائت قرآن، 10 نفر (71/35درصد) علاقه مند به داستان‌های قرآنی، 2 نفر (14/7درصد) علاقه مند به گوش دادن نوار قرآن و 6 نفر(42/21درصد) نیز غیرعلاقه‌مند به فعالیت های قرآنی بودند.

اهداف تحقیق

 هدف[13] عبارت است از دور نمایی ذهنی از موقعیت مطلوبی که محقق در نظر دارد تا با فعالیتی که انجام می­دهد، آن موقعیت را در عالم واقع پیدا کند.[14]

با توجه به تعریف یاد شده، هدف اصلی و اهداف اختصاصی این تحقیق، به شرح زیر بوده است 

الف) هدف کلی:

افزایش علاقه مندی دانش‌آموزان پایه اول دبستان معاد علی آبادکتول به درس قرآن و فعالیت­های مربوط به آن

 ب) اهداف اختصاصی:

  1. آشنا کردن دانش‌آموزان با قرآن کریم به عنوان کتاب الهی و آسمانی؛
  2. آشنا نمودن دانش‌آموزان با آداب قرائت قرآن و چگونگی احترام به آن؛
  3. ایجاد عادت در دانش‌آموزان به گوش کردن با دقت به نوار‌ها ویا لوح های فشرده ی قرآنی؛
  4. توانمند سازی دانش‌آموزان در قرائت قرآن، رو خوانی و روان خوانی آن؛
  5. ایجاد عادت در دانش‌آموزان، به شنیدن، خواندن و یا درک مفاهیم ساده، پیام ها و داستان های قرآنی؛
  6. آشنا کردن دانش‌آموزان با رسم الخط قرآنی و ایجاد عادت در آنان به روخوانی آن به صورت شمرده و آرام؛
  7. ترغیب دانش‌آموزان به حفظ سوره های کوتاه قرآنی؛
  8. آشنا کردن دانش‌آموزان با معانی برخی از کلمات ساده و عبارت های کوتاه قرآنی؛
  9. ایجاد شور و نشاط در کلاس قرآن، همراه با جذاب کردن آن برای دانش‌آموزان.

گردآوری داده ها و اطلاعات برای ارایه راه حل‌ها

گردآوری داده ها و اطلاعات، مرحله ای از اقدام پژوهی است که در آن، محقق جهت پیدا کردن یک یا چند راه حل، با هدف تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب تلاش می کند.[15]

بر این اساس، اقدام پژوه به منظور دست­یابی به راه­حل­های مسأله، به جمع آوری داده­ها و اطلاعات با استفاده از روش‌های علمی پرداخته است که توضیح آن بدین شرح می باشد:

 الف. مشاهده

مشاهده[16] یکی از مؤثرترین و کاربردی‌ترین روش‌های جمع آوری اطّلاعات از کلاس درس استبه عبارت دیگر، مشاهده عملی است که پژوهشگر در آن برای کشف علل بعضی از امور، از قوّه ی دید خود استفاده می کند.[17] از این رو، اقدام پژوه به لحاظ حضور در کلاس و ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان و محیط پیرامون آن‌ها، برخی از اطّلاعات خود را از طریق مشاهده به دست آورده است. به این صورت که گاهی از صفحه ی سفیدی، برای مشاهده استفاده کرده و نکات کلیدی را یادداشت می نمود.گاهی هم از فرم مشاهده استفاده می کرد. ملاک‌های این فرم از قبل توسط اقدام پژوه با توجه به اهداف مورد نظر تنظیم گردیده بود و ایشان هنگام مشاهده ی نا محسوس رفتار دانش‌آموزان، موارد مورد نظر را نشانه گذاری می کرد.

نمونه موارد مورد نظردر فرم مشاهده: 1. در زنگ قرآن با نشاط است. 2. در همخوانی سوره‌ها مشارکت دارد.

 ب. پرسش نامه

پرسش نامه[18] یکی از ابزار های رایج پژوهش و روش مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. به همین منظور اقدام پژوه با توجه به نیاز و اهداف مورد نظر در این تحقیق، دو نوع پرسش نامه را تدوین نمود. نوع اول، پرسش نامه بسته پاسخ، ویژه دانش‌آموزان پایه اول بود که برای جذاب کردن آن از تصاویر برای پاسخگویی استفاده گردید.

نوع دوم، پرسش نامه­ی باز پاسخ بوده است که پاسخگویان می‌توانستند به صورت تشریحی به پرسش‌های ارایه شده پاسخ دهند، که این پرسش نامه برای 20 نفر از همکاران محترم و تمامی اولیای گرامی تهیه شده بود. نمونه پرسش‌، ویژه دانش‌آموزان: از خواندن قرآن لذّت می‌بری؟ نمونه پرسش، ویژه همکاران محترم و اولیای گرامی:

به عقیده ی شما با استفاده از چه روش هایی می توان میزان علاقه مندی دانش‌آموزان پایه اول دبستان را به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن افزایش داد؟

ج. مصاحبه

 مصاحبه[19] یکی از ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات است که امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبه شونده را فراهم می آورد و با کمک این ابزار می توان به ارزیابی عمیق تر درک ها، نگرش ها، علایق و آرزوهای مصاحبه شوندگان پرداخت.

از این رو، پژوهشگر ضمن مصاحبه با 20 نفر از همکاران حاضر در آموزشگاه و هم چنین اغلب اولیای دانش‌آموزان و حتی تمامی فراگیران کلاس، به جمع‌آوری داده ها و اطلاعات مورد نظر پرداخت و به منظور بهره مندی بیش تر از نظرات و جلوگیری از اتلاف وقت، از ضبط صوت نیز استفاده گردید.

سؤالات مطرح شده در مصاحبه عبارت بودند از:

  1. به نظر شما با استفاده از چه روش­هایی می­توان زنگ قرآن دانش‌آموزان پایه اول دبستان را با نشاط نمود؟
  2. برای جذاب کردن آموزش درس قرآن دانش‌آموزان پایه اول دبستان، چه راهکارهایی را پیشنهاد می­کنید؟
  3. به نظر شما با استفاده از چه روش­هایی می­توان دانش‌آموزان پایه اول دبستان را به درک مفاهیم قرآنی، قرائت و حفظ سوره ها علاقه مند نمود؟

د. بررسی پرونده های تحصیلی دانش‌آموزان

اقدام پژوه با استفاده از یادداشت‌ها و نوشته‌های مربی پیش دبستانی سال گذشته دانش‌آموزان کلاس، بررسی پوشه کار، کارنامه­ی تحصیلی و دفتر حضور و غیاب آنان، داده­ها و اطّلاعات لازم را در خصوص میزان علاقه­مندی دانش‌آموزان کلاس به درس قرآن و فعالیت های مربوط به قرآن جمع آوری نمود.

نمونه یادداشت‌های مربی پیش دبستانی: 1. زهرا سر کلاس قرآن با دوستانش صحبت می‌کند. 2. مینا به همخوانی سوره‌ها تمایلی نشان نمی‌دهد. 3. حدیثه در زنگ قرآن غیبت‌های زیادی دارد.

پیشینه تحقیق

بررسی پیشینه[20] و یافته های دیگران، معمولاً نقدی از دانش موجود درباره موضوع پژوهش است که اگر به درستی صورت گیرد به بیان مسئله کمک می­کند و یافته های تحقیق را به پژوهش های قبلی متصل می­سازد.

علاوه بر این، با بررسی پیشینه تحقیق می توان از روش­های مورد استفاده در تحقیقات قبلی آگاه شد و به نقاط قوت و ضعف آنها پی برد. تا از این طریق پژوهشگر نارسایی­های احتمالی روش­های مشهود در پژوهش­های قبلی را منظور داشته و در تدوین و اجرای تحقیق خود آن را برطرف کند. (همان: 56) بر این اساس، اقدام پژوه، نتایج بررسی و مطالعات خود در خصوص پیشینه و یافته های دیگران را در دو بخش نظری و عملی ارایه نموده است.

الف) پیشینه ی نظری

ضرورت توجه انسان به قرآن و الهام گرفتن از آن در روش و منش زندگی چنان است که خود قرآن در این زمینه می فرماید: «هر چقدر امکان دارد، قرآن بخوانید.»[21]

 


[1]  مطهری، مرتضی،فلسفه اخلاق، ص 33

[2] سوره ابراهیم، آیه 1

[3]  حیدری ابهری‌، غلامرضا، خداشناسی قرآنی کودکان، ص 40

[4]  مجموعه مقالات منتخب فرهنگيان بسيجي، ص 11

[5] Method

[6] Problem

[7] حیدری ابهری، غلامرضا، خداشناسی قرآنی کودکان، ص 40

[8] Action Research

[9] Data and Information

[10] Status Description

[11]  سيف، دکترعلي اکبر، روان شناسي پرورشي، ص 95.

[12] سایت راه علم

[13] Aim

[14]  سيف، دکترعلي اکبر، روان شناسي پرورشي، ص 89

[15] همان، ص 120

[16] Observation

[17] همان، ص 121

[18] Questionnaire

[19] Interview

[20] Background

[21] سوره مزمل، آیه 20


تعداد بازدید : 335
خرید و دانلود | 3,000 تومان
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط